Statistik, som är framtagen av SNOFED, Sveriges Snöskoterägares riksorganisation och som baseras på transportstyrelsens STRADA-statistik samt mediarapportering visar att skoterolyckorna under de senaste åren har legat på en stadig nivå.
Dödsolyckorna har ökat
I vinter har det däremot skett fyra dödsolyckor i Jämtland/Härjedalen och det gör att den här vintern sticker ut då ingen person under de senaste tre åren har omkommit i samband med skoterkörning.
Polisen tror att en av orsakerna är förarnas okunskap.
– Många utav dem som är ute och kör skoter har behörighet endast på körkort, alltså dem som tagit körkort innan år 2000 och kanske har väldigt liten erfarenhet eller utbildning av just skoterkörning, säger Kenneth Varga, inspektör.
Polisens resurser till att rycka ut på skoterolyckor i fjällvärlden är begränsade men Kenneth Varga tror att det är synlighet från polisens sida som kan hjälpa till att minska olyckorna.
– Jag tror att ökad information och polisens närvaro i samband med utbildning till förarbevis kan bidra till ökad säkerhet sen vet man att så polisen syns ute så dämpar man hastighet och beteende. Det här är någonting som man borde prioritera, säger Kenneth Varga, inspektör.
Ledvärd: ”Vårt jobb är jätteviktigt”
En annan viktig roll som håller skoterlederna säkra är ledvärden, som bland annat preparerar lederna med pistmaskin.
– Vi preparerar med pistmaskiner och sladd men vi ser också till att alla skyltar sitter uppe och är det några farligheter på leden så markerar vi ut det med röda pinnar. Mitt jobb är jätteviktigt, det skulle inte fungera om inte vi fanns till hans då vi har så mycket skoterturister och leder, säger Kalle Arnell, ledvärd.