Johan Brännström, utvecklingsstrateg i Region JH, oroas över Försäkringskassans många avslag.

Regionens oro: Sjuka länsbor hamnar i kläm

Uppdaterad
Publicerad

2014 var sjuktalet i länet högst i landet, något som Uppdrag granskning berättade förra veckan. Regionen samarbetade med Försäkringskassan för att få ner antalet sjukskrivna. Men regionen var inte beredd på Försäkringskassans hastighet när det gäller att neka länsbor sjukpenning.

Johan Brännström är utvecklingsstrateg på Region Jämtland Härjedalen. Han beskriver ett samarbete som havererat.

– Det var egentligen ett väl fungerande samarbete med Försäkringskassan innan 2014, säger Johan Brännström. Samtidigt som vi hade höga sjuktal så blev samarbetet sämre.

Skeptiska till antalet avslag

– Ansökningarna om sjukpenning avslogs i en takt som inte stämde. Det var ingen stor förändring när det gällde antal sjukintyg som skrevs inom vården i regionen.

2014 avslogs 88 ansökningar om sjukpenning från länsbor, bara några år senare, 2019 avslogs 799 ansökningar.

Skillnaden är stor när det gäller hur många länsbor som får avslag på sin ansökan om sjukpenning.

– Vi såg att kurvan var brant och att den skiljde sig från övriga landet, säger Johan Brännström. Vi försökte påtala vår oro för att sjuka länsbor kommer i kläm. Vi har fortsatt att fokusera på vårt eget kvalitetsarbete inom Region Jämtland Härjedalen.

Hör Johan Brännströms syn på kontakten med Försäkringskassan i klippet

Vill ha ett bättre samarbete

Enligt Johan Brännström försöker Regionen få tillbaka ett tätt samarbete. Tidigare hade vården i Regionen träffar med Försäkringskassans områdeschef i länet och det var även samtal kring patienter. Representanter från Försäkringskassan fanns även regelbundet ute på hälsocentraler för att informera och diskutera sjukintygens utformning med läkare.

– Den kontakten är osynligt nu, säger Johan Brännström. Vi får svaret att Försäkringskassan anser sig göra ett bra jobb.

Försäkringskassans svar

Försäkringskassan har avböjt att bli intervjuad av SVT Jämtland. Man hänvisar till tidigare svar i  programmet Uppdrag granskning. Enligt Försäkringskassan har man tidigare varit för generös i sina bedömningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.