Sjuksköterskor på 1177 berättar om jobbet med sjukvårdsrådgivning över telefon. Foto: Björn B Schäfer, SVT Jämtland

Sjuksköterskor på 1177: ”Det handlar ofta om att lugna ner den som ringer”

Uppdaterad
Publicerad

1177 Vårdguiden får över 9000 samtal varje månad, bara i Jämtlands län. De som ringer in är ofta oroliga och vill ha råd.

Många av de sjuksköterskor som arbetar på 1177 Vårdguiden i länet är mycket meriterade. En är Gunilla Berglund som efter pensioneringen nu jobbar extra.

– Jag arbetade som distriktssköterska och åkte ofta ut på sjukbesök som kom till via kontakt med Sjukvårdsrådgivningen, som det hette tidigare.

Många vanliga sjukdomar

Evalena Vallo är en annan sjuksköterska som jobbat i många år. Hon säger sig ha hanterat alla sjukdomar och skador som det överhuvudtaget går att komma på. Men de allra flesta inringare har klassiska sjukdomssymptom.

– Många föräldrar ringer in om sina barns åkommor. Det gäller ofta förkylningar, magsjuka och feber, säger hon.

Akuta samtal är ovanligare.

– Det handlar ofta om att lugna ner personen som ringer in, och ofta om att få den att vänta tills imorgon med att söka vård, säger Gunilla Berglund.

Sjuksköterskorna på 1177 berättar mer om sitt jobb i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.