Bara någon kilometer från skidbackarna i Klövsjö stannar markägaren Axel Olsson bilen. På hygget vid skogsvägen växer små skogsplantor. Det här är ett område som emellanåt lockar många skoteråkare.
– Friåkningen har formligen exploderat, säger Axel Olsson.
Allt fler vill friåka
Att åka skoter utanför markerade leder, så kallad friåkning, är populärt men kan leda till stora problem. Se Axel Olsson berätta vad som kan hända i videon ovan.
I Klövsjö är nästan all mark privatägd och nu har markägare fått nog. Tillsammans med Bergs kommun planerar man att begränsa skoteråkningen.
– Vi har ett akut behov av att reglera hela området, säger Axel Olsson.
Enligt förslaget ska 29 000 hektar ingå i ett reglerat skoterområde där man bara får köra längs vissa markerade leder. Utanför lederna blir det förbjudet att köra. Undantagna är ortsbor och markägare som exempelvis behöver komma ut till sin mark eller sin fäbod.
Diskussioner i hela fjällkedjan
Klövsjö är inte det enda området som vill begränsa skotertrafiken. Redan idag finns reglerade områden, och fler kan det bli. Enligt Naturvårdsverket pågår diskussioner längs hela fjällkedjan.
– På vissa håll har trycket från skotertrafiken ökat så till den milda grad att det uppstår konflikter, säger Nils Hallberg som är miljöjurist på Naturvårdsverket.
Då kan just reglerade områden minska på konflikterna, något Nils Hallberg menar har skett i de områden där det redan införts.
– Besökarna som kommer tycker de får en bra produkt. Det är pistade leder och skyltat samtidigt som det blir ordning och reda inne på byn och man slipper en massa störningar. Så det ser ut att ha slagit väl ut på flera håll, säger han.