Regeringens mål med centret är att öka effektiviteten och minska kostnaderna för den statliga förvaltningen. Satsningen innebär också att det öppnas en ny konkurrensutsatt marknad för privata aktörer som kan bli underleverantörer till servicecentret.
Servicecentret blir en egen myndighet och ska ha namnet Statens servicecenter. Servicecentret bildas av ekonomienheten inom Skatteverkets verksamhetsstöd och delar av Försäkringskassans verksamhetsstöd. De verksamheterna knoppas av och förs över till den nya myndigheten. Produktionen kommer att finnas i Gävle och Östersund, där verksamheterna finns i dag.
– Syftet är helt enkelt att sänka kostnaderna och öka effektiviteten i statsförvaltningen. Genom att sammanföra och standardisera den administrativa verksamheten i servicecentret får vi stordriftsfördelar, och myndigheterna kan i högre grad fokusera på sin kärnverksamhet, säger civilminister Stefan Attefall i ett pressmeddelande.
En utredning som gjorts visar att landets myndigheter kan spara upp till 295 miljoner kronor årligen genom att använda sig av servicecentrets tjänster inom ekonomi- och personaladministration.
Finansieringen av servicecentret ska ske med intäkter från myndigheterna. Inledningsvis kommer kunderna bestå av Skatteverket, Kronofogdemyndigheten, Lantmäteriet, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten.
Enligt planerna ska den nya myndigheten inleda sin verksamhet den 1 juni 2012.