Nu ska tågen stanna i Nälden igen. En ny perrong ska byggas.

Statsbidraget för enskild väghållning förstärks med 1 miljard kronor

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen har lagt fram den nationella planen för transportinfrastruktur. Jämtlands län har landets högsta andel enskilda vägar inom Trafikverket Mitt område och får nu en ordentlig försträkning.

Totalt fördelas 881 miljarder kronor i en historisk satsning för att öka takten i utvecklingen av Sveriges infrastruktur. Jämtlands län får ta del av pengarna på flera sätt. Mittbanan fördelas 800 miljoner för att genomgå en ordentlig upprustning. Varav 300 miljoner läggs på sträckan mellan Östersund och Storlien.

– Mittbanan är en viktig bansträcka som binder samman nedre Norrland, från Sundsvall, via Östersund till Storlien. En upprustning av banan är viktigt för pendlingsmöjligheter, för besöksnäringen i Åredalen, men också angeläget ur ett totalförsvarsperspektiv då förbindelsen binder samman två militärstrategiskt viktiga punkter, Trondheim och Östersund, säger Jonas Nadersson ordförandekandidat regionala utvecklingsnämnmden (S), i ett pressmeddelande.

Flera förstärkningar

Men det är inte bara Mittbanan som får sig ett uppsving. Statsbidraget för enskild väghållning får en ökning på 1 miljard kronor jämfört med föregående plan.

– Det enskilda vägnätet i länet har stor betydelse för näringslivets transporter, både tyngre transporter som exempelvis timmer, men även andra godstransporter och persontransporter för exempelvis besöksnäringen, säger Kalle Olsson, riksdagsledamot (S), i ett pressmedelande.

Inlandsbanans årliga driftsbidrag höjs till totalt 2,1 miljarder kronor under planperioden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.