I månadsskiftet juni/juli invaderas Östersund av fotbollslag och har så gjort i mer än 40 år. I somras deltog 416 lag från flera länder i Storsjöcupen. Samtidigt gjordes en studie kring de som kommer hit.
– Det vi har fått fram är att Storsjöcupens besökare stannar länge, i genomsnitt 4,7 nätter, berättar Robert Pettersson, evenemangsforskare vid Mittuniversitetet som gjort studien. Det är väldigt högt både regionalt och nationellt.
– Det är också en väldigt hög andel norska besökare, säger Robert Pettersson, och de spenderar fler kronor per dygn jämfört med andra besökare.
43 procent av besökarna är just norrmän. och dom spenderar betydligt mer än övriga besökare under tiden de är i Östersund. I genomsnitt shoppar en norsk familj för 2200 kronor, utöver boende och mat. Sammantaget spenderar besökarna utifrån närmare 33 miljoner under veckan. Och det mesta står norrmännen för. Men är det inte bara en effekt av en stark norsk krona?
– Det vi har sett är att när kronkursen har jämnats ut mellan Sverige och Norge har effekten av gränshandeln har stått sig bra och till och med ökat, säger Robert Pettersson. Det beror på beteende mönster och att en stor anledning för norrmännen att komma hit är just handel och shopping.
Storsjöcupens ambition är att locka 500 lag 2018 och den här studien kommer att användas för det.
– Nu har vi ett material som håller och som vi kan visa upp när vi möter politiker och näringsliv för att bygga ut cupen, säger Sven-Bertil Bengtsson, ordförande i föreningen Storsjöcupen.