När patienten kontaktade Vårdguiden hänvisade de denne vidare till 112 på grund av att symptomen pekade på en misstänkt stroke. Men när patienten kontaktade SOS Alarm nedprioriterades ärendet till ”ögonproblem”.
När ambulanssjukvårdarna kom till platsen undersöktes patienten utifrån misstanken om ögonskada och patienten fick vänta länge på röntgen. Först efter fem timmar kunde propplösande behandling ges, enligt en lex Maria-anmälan av Region Jämtland Härjedalen.
”Har bestående symptom”
Nu har patienten ett kvarstående synfältsbortfall.
– Patienten har bestående symptom, men man kan aldrig svära att det gått annorlunda vid snabbare hantering, säger chefläkare Karin Strandberg-Nöjd till Nyhetsbyrån Siren.
Karin Strandberg-Nöjd bedömer att både SOS Alarm och sjukvården har skuld till förseningen. Däremot anser hon att Vårdguiden gjorde rätt bedömning av patientens vårdbehov.
Region Jämtland Härjedalen har utrett fallet och kommer att förändra sina rutiner, enligt Karin Strandberg-Nöjd.