Patientnämnden ska hjälpa patienter som är missnöjda med vården. Det kan handla om långa väntetider, felbehandlingar eller otrevligt bemötande.
– De flesta som anmäler gör det för att de vill att vården ska bli bättre. Man vill inte att någon annan ska drabbas, säger Anette Rydström som är kanslichef.
Specifik grupp som avfärdas om cancerknöl
I år har nämnden fått ett tydligare uppdrag. Man ska analysera och föreslå förbättringar utifrån de anmälningar som kommit in. Patientnämnden i Region Jämtland Härjedalen hanterar 500 ärenden per år.
Nämnden har bland annat fokuserat på cancervården och där är det en grupp unga kvinnor som blir tydlig.
– Det är unga kvinnor som oroats över en knöl i bröstet och som avfärdats av primärvården – och där det visat sig senare att det var bröstcancer.
Tas upp på utbildning
Patientnämnden har fört upptäckten vidare till ansvariga i vården.
– Det har tagits med i utbildningar inom primärvården och unga kvinnor ska nu bli trodda och få mammografi, säger Anette Rydström.
Patientnämndens utredare kan hjälpa till med kontakter inom vården, ge information om hur man söker ersättning för vårdskador, och anmälningar till IVO (Inspektionen för vård och omsorg) måste gå via nämnden.