Vemdalen på väg att utmana Åre

Uppdaterad
Publicerad

Åre är på väg att få en allvarlig konkurrent om fjällturisterna. Vemdalen kommer på stark frammarsch.

Antalet övernattningar är ju den gängse måttstocken inom turistnäringen. Tittar man på senaste december så gick Vemdalen upp 3 procent medan Åre backade 13 procent.

Sett över ett helt år så ökade Vemdalen med 9 procent medan Åre ökade 4 procent.

I faktiska siffror besöktes Vemdalen av 647 877 medan 787 923 valde Åre.

Investerats 2 miljarder

Marcus Ståhl är vd för Destination Vemdalen. Han tror inte att det i främst handlar om att Åre och Vemdalen vänder sig till skilda publiker.

– Vi har snarlika målgrupper. Anledningen till att vi har gått framåt så tydligt beror på de investeringar som gjorts här i fler år, sammanlagd har det investerats 2 miljarder de senaste tio åren, säger han.

Vemdalen är lättilgängligt och barnvänligt, tycker de skidåkare vi pratat med. Foto: SVT Nyheter Jämtland

Inom turistnäringen talas om kalla och varma sängar. Åre har många kalla sängar. Det betyder att de ägs av en privatperson som inte hyr ut när stugan annars står ledig.

Vemdalen har däremot många varma sängar. Här hyr privatpersonerna ut.

De flesta kommer i bil

Marcus Ståhls företrädare på jobbet, Torgny Svensson, lade mycket jobb för att få besökare att komma med tåget.

– Det har funkat så där, i alla fall om vi pratar om besökare som kommer längre bort ifrån. Den helt dominerande delen kommer fortfarande i bil, förklarar Torgny Svensson.

Just nu bygger man en ny väg som minskar sträckan mellan Rätan och Storhogna. Det blir definitivt en konkurrensfördel för Vemdalen som har en betydande del  av besökarna från kusten.

Men de skidåkare som vi talat med var alla fall eniga om att Vemdalen har sina fördelar jämfört med Åre:

– Vemdalen är både lättillgängligt och barnvänligt. Dessutom hinner man med fler åk på en dag här, menar Anita Evaldsson från Märsätt

.

Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.