I över ett år har bygget pågått strax nedanför Bangårdsgatan i Östersund. När vi stannar till vid byggarbetsplatsen så pågår gjutning av själva körbanan och om någon vecka är det dags för asfaltering och övrigt färdigställande med t.ex belysning. Om planen håller så är det tänkt att den nya viadukten kan öppna för trafik under juli månad.
Säker överfart
Hittills har Östersundare alltid behövt använda bomförsedda plankorsningar för att ta sig ner mot Storsjöns strand men i och med att det nu byggs bostäder för fullt i området nedanför järnvägen behövs en säkrare överfart, berättar samhällsbyggnadschefen i Östersund, Lars Andersson.
– När det är fullt utbyggt kommer det att bli mellan 800 och 1000 bostäder där och då är det viktigt att man har en bra infrastruktur så att man säkert kan ta sig till och från området.
Stor byggteknisk utmaning
Att bygga över en järnväg med högspänningsledningar, där dessutom tågen hela tiden måste fortsätta att gå, är en stor utmaning för byggarbetarna. Säkerheten är extra viktig säger Mats Sellin som är platschef för Svevia som bygger åt kommunen.
– De kritiska momenten har ofta skett under nattetid då vi har kunnat stänga av strömmen. Men vi har också byggt en stor portal, som är en bro i sig, under viadukten. Den fungerar som ett skydd för att vi inte ska kunna tappa ner grejer på järnvägsspåret.
Stor kommunal investering
Kommunens budget för projektet är satt till 45 miljoner kronor men samhällsbyggnadschefen, Lars Andersson, svävar lite på svaret om budgeten håller.
– Vi får väl se i slutändan exakt vad det blir men någonstans i den häranden i alla fall.
Planerar stänga plankorsning
De övriga bomförsedda övergångarna vid Minnesgärde och vid småbåtshamnen ska bli kvar trots att det nu byggs en säkrare överfart till Storsjö Strand. Däremot finns planer på att den lite mer undanskymda överfarten nedanför Dollar Store kan komma att stänga.