De totalt tolv rapporterna har kommit in under ett par månaders tid och rör fem av de boende. De ska enligt anmälan ha bemötts av ovänligt, respektlöst samt vid ett tillfälle hårdhänt bemötande av nattpersonalen. Som reslutat känner de oro över att inte få den hjälp som kan behövas nattetid.
Brukarna vittnar även om att det tar orimligt lång tid från att de larmar till att personal kommer.
En av de äldre har även uppgett att hen upplevt obehag i form av klåda då inkontinensskydd inte byttes på hela natten.
– På natten har man inte chefens ögon på sig på samma sätt som på dagen. Det ger större utrymme för egna arbetssätt, säger Marianne Karlsson.
Tagit fram handlingsplan
Kommunen har efter händelserna upprättat en handlingsplan med bland annat enskilda samtal med medarbetare, utbildning kring demenssjukdomar och ska även se till att alla verkligen vet hur rutinerna ser ut.
Kommunen har nu anmält sig själv enligt Lex Sarah och IVO ska nu ta ställning till om åtgärderna räcker.