– Vi har inte haft fyra kvartal på varandra sedan 2010 med så här positiva siffror, säger Alexander Clomén, chefsjurist på SINF, Svensk Industriförening, som står bakom undersökningen.
I tio år har underleverantörernas situation och förväntningar kartlagts av Svensk industriförening. Underleverantörerna är klart mer positiva i år än förra året. I siffror ser det ut så här: 61 procent av företagen har ökat sin omsättning det senaste kvartalet och de flesta har ökad orderingång. 32% ska anställa det här kvartalet och 63% har brist på arbetskraft. Svensk Industriförening, SINF, har frågat 500 företag och det var 120 som svarade.
Brist på arbetskraft
I Jönköpings län går företagen bättre än riksgenomsnittet vilket leder till att 43 % ska anställa det här kvartalet. Här är också efterfrågan på arbetskraft större än för Sverige i genomsnitt. Hela 81% av de tillfrågade företagen i Jönköpings län uppger att de har brist på arbetskraft
– Just bristen på arbetskraft är en hämmade faktor. Många bolag skulle kunna växa mycket mer om det fanns arbetskraft att anställa.
Ett annat stort problem för underleverantörerna har varit allt längre betalningstider. De stora bolag har dikterat villkoren. Från att på 90-talet varit standard med 30 dagars betalning, så kan det idag dröja upp till tre-fyra månader innan underleverantörer får betalt. Men efter påtryckningar från näringsdepartementet är nu en överenskommelse på gång med 13 svenska storbolag, däribland Volvo och Scania, om snabbare betalning till underleverantörerna.
– Speciellt för en tjänsteleverantör som anställer konsulter för att hyra ut eller rita någonting så ska du ut med sociala avgifter och löner samma månad, men sedan får du vänta tre månader innan du får betalt av kunden. Det där är ett ofog! säger Fredrik Sidahl, vd på FKG, Fordonskomponentgruppen.
– Men nu har de insett att det är ett problem och att det inte gagnar utvecklingen.