Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du vilket godis som är populärast bland beställarna – och vilket som inte tycks gå hem. Foto: SVT

Efter TikToksuccén: Lokala godisfabriken gör storsatsning

Publicerad

Svenskt godis trendar just nu på TikTok. Nu satsar godistillverkaren Bubs i Jönköping 20 miljoner kronor på verksamheten för att möta den ökade efterfrågan.

– Vi såg inte det här komma, säger Niclas Arnelin, konfektyransvarig.

I klippet får du följa med till godisfabriken – och höra vilket godis som framför allt väckt amerikanarnas intresse.

Den senaste tiden har svenskt godis plötsligt slagit igenom på sociala medier – trenden ”swedish candy” har fått miljontals visningar på TikTok.

Det här märks nu tydligt hos godistillverkarna, bland annat på Bubs fabrik på Torsvik söder om Jönköping.

Investerar i nytt

De märker att fler besökare från USA och Australien letat sig in på deras hemsida för att beställa sötsaker. Nu investerar företaget i nya torkrum, vilket ska öka deras kapacitet med 20 procent.

– Förhoppningsvis gör det att vi kan förse fler kunder, både nya och befintliga, i större utsträckning, säger Niclas Arnelin, konfektyransvarig på Orkla som i sin tur äger Bubs.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.