I klippet ges några förklaringar till varför försäljningsökningen för ekologiska livsmedel inte är lika stor längre. Foto: Philip Naskret/SVT

Ekomat ökar mindre än väntat

Publicerad

Försäljningen av ekologiska livsmedel har ökat mycket år efter år, men nu verkar det förändras. Den stora ökningen har stannat av något – vilket även flera butikerskedjor vittnar om.

SVT har tidigare rapporterat att allt fler mjölkkor i Sverige blir ekologiska, men samtidigt finns en annan trend. Enligt Ekoweb, som genomför oberoende marknadsrapporter, har försäljningsökningen för ekologiska livsmedel börjat plana ut.

Icas försäljning av ekomat ökade med 3 miljarder kronor 2013 medan ökningen för 2017 var 8 miljarder. Men förra året landade ökningen också på 8 miljarder, enligt Ekowebs beräkning.

Coop uppvisar samma trend, ökningen har varit samma de två senaste åren. Och vissa ekologiska livsmedel säljer bättre än andra.

– Frukt och grönt är stort. Köttet också, men sedan går vi mycket över på vegetariskt och veganskt, säger Ulrika Sjögren, butikschef.

Så tycker kunderna om ekomaten. Foto: Philip Naskret/SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer