Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Munksjöstaden som håller på att byggas är ett testområde. Foto: Johannes Tolf / SVT

Elfordonspool på försök i nya stadsdelar

Boende i de nya stadsdelarna Munksjöstaden och Strandängen kommer erbjudas att nyttja klimatanpassade elfordon utan att själva behöva äga det. – Vi vill testa om detta kan minska bilanvändningen, säger Åsa Aretun, forskningschef.

Projektet som kallas ”GoMate – Diversifierad elfordonspool för den förtätade staden” presenterades på en presskonferens under fredagen. GoMate är tänkt att så småningom bli en modell för framtidens stadsplanering även på andra håll i landet.

Backar och varierat klimat

I elfordonspoolen kommer det att finnas flera olika slags fordon som elcyklar, elassisterade lådcyklar och elbilar i olika storlekar som boende i området får nyttja. I Munksjöstaden erbjuds de som köper lägenhet ett tre år långt medlemskap gratis men sedan tillkommer en kostnad för själva nyttjandet.

–Anledningen att det här testas just i Jönköping är de många stigningarna i staden. Det finns backar och även ett varierat klimat. Dessutom håller staden på att förtätas, säger Åsa Aretun, forskningschef Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Projektet ska testas och sedan utvärderas. Syftet är att se hur en fordonspool kan minska användandet och bilinnehavandet bland Jönköpingsbor.

Permanent verksamhet

Men under fredagens presskonferens kunde få konkreta frågor, som hur många fordon det ska finns, vad det kommer att kosta för de boende eller hur stort man uppskattar att intresset är, besvaras. Det är just det här som nu ska utredas och testas, enligt forskarteamet.

– Ambitionen är att det ska bli en permanent verksamhet. Det beror också på parterna i projektet, om det går göra affär av det och om det finns konsumenter, säger Åsa Aretun.

Projektet är budgeterat för 8 miljoner kronor och bakom står flera aktörer, bland andra, Region Jönköpings län, Energimyndigheten och Trafikverket. Det sträcker sig fram till juni 2018 och ska därefter utvärderas.

– Trafiksituationen i Jönköping idag kan vara förskräcklig. Kan man erbjuda de här fordonsslagen och få människor att cykla mer, så kan det förbättra trängseln i stan.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer