Arkivbild Foto: Jonatan Nilsson

Förhoppningar om eldrivna Krösatåg

Uppdaterad
Publicerad

Det är snart dags för Jönköpings länstrafik att byta ut de dieseldrivna Krösatågen. Bort med fossilbränsle och in med eldrift är regionens förhoppning.

– Där står vi i valet mellan eldrift eller varianter av fossilfritt bränsle. För vi har ju som mål att ha fossilfri kollektivtrafik till 2025, säger regionråd Rune Backlund (C) till P4 Jönköping.

Planen är att byta ut hela fordonsflottan med start 2022-2023. Arbetet kommer enligt Rune Backlund ta ”ett antal år”.

– Med vårt mål om fossilfri kollektivtrafik behöver vi byta ut dieseldriften först, säger han.

Viktig elektrifiering

Rune Backlund anser att en elektrifiering av det så kallade Y:et mellan Värnamo-Jönköping/Nässjö är en särskilt viktig investering. Detta oavsett om den omdiskuterade höghastighetsbanan kommer byggas eller inte.

Ett ja till elektrifiering av Y:et finns redan från Trafikverket i Jönköpings län. Återstår är samma beslut från Trafikverket på nationell nivå och Näringsdepartementet.

– Men så är det så här att det här objektet ska ju konkurrera med en massa liknande saker i hela landet. Och det är i den här nationella konkurrensen som det är så viktigt att få med våra satsningar här i regionen. Men det är en hård konkurrens om pengarna.

Inte enbart eldrivet

Även om Värnamo-Jönköping/Nässjö elektrifieras återstår flera ”strömlösa” sträckor. Därmed går det inte att enbart ha eldrivna tåg.

Hybridtåg som drivs både av el och fossilfritt alternativ kan därmed komma att bli ett alternativ. Dessa modeller är däremot inte lika ekonomiska.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.