Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lucia Naldi berättar mer om det nya projektet som handlar om kvinnoledda företag. Foto: Zaraah Abdul Reda/SVT

Professor vid Jönköping University: ”Vill bidra med ny kunskap om kvinnliga företagare i Sverige”

Uppdaterad
Publicerad

Forskningprojekt vid Jönköping University visar att detaljhandelsföretag som startas av kvinnor i Sverige växer i lägre utsträckning än de som startas av män. Lucia Naldi, professor i företagsekonomi vid Jönköping University, menar att det beror på flera faktorer. 

– Problemet är att detaljhandel kommer med flera svårigheter, och att det blir svårare för kvinnor att kombinera familjen med jobb, säger hon. 

Projektet som Lucia Naldi och andra forskare håller på med heter Women in Retail och har beviljats 3,6 miljoner kronor från Hakon Swensons stiftelse. Syftet med projektet är att lyfta fram hinder som kvinnoledda företag inom detaljhandeln möter. 

– Det är svårare för kvinnor att attrahera finansiella och andra typer av resurser som behövs för att kunna växa vidare.

Under projektperioden kommer man följa 20 kvinnliga företagare och deras detaljhandelsföretag under de kommande tre åren.

I klippet ovan hör du mer om det nya projektet.  

Vad är Hakon Swenson Stiftelsen?

Hakon Swenson stiftelsens syfte är att stödja forskning, utbildning och entreprenörskap inom konsument- och handelsområdet, samt att stå för kunskapsproduktion och kunskapsspridning inom dessa områden. Stiftelsen bildades år 2007 när ICA-handlarnas Förbund, medlemsorganisation för Sveriges cirka 1500 ICA-handlare, avsatte 90 miljoner kronor för att bilda Hakon Swenson stiftelsen. Ett av de viktigaste skälen till Stiftelsens bildande är att ICA-handlarna upplevde att handelns frågor och utmaningar behöver få ett ökat fokus, inte minst ur ett forskningsperspekti.​ Hakon Swenson grundade ICA och ICA-idén år 1917.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.