Carin Falkner arbetar tillsammans med Ann Ludvigsson som lektor i pedagogik vid Jönköping University. De är bekymrade över utvecklingen på fritidshemmen där de menar att personalen ofta inte får göra det de kan bäst.
De är inte ovanligt att de sätts in någon annanstans i skolan för att lösa en akut situation.
– Det är oerhört viktigt att se den kompetens som lärare i fritidshem har eftersom det också gynnar våra barn på ett annat sätt än om de går in och blir hjälplärare eller resurslärare.
Bli en bra människa
– Mycket fokus idag har varit på vissa kunskaper som språk, matematik och engelska. Jag tänker att den här gruppen är viktig för att arbeta med sådana områden som handlar om att bli människa, exempelvis relationer, vänskap och demokrati, säger Ann Ludvigsson.
Den utbildade personalen på fritidshemmen minskar stadigt. Andelen heltidstjänster med pedagogisk högskoleexamen var 39 procent 2017 i riket. 1997 låg andelen på 73 procent. Det är också stora variationer i landet.
Flest utbildade i Habo
I Jönköpings län hade Habo kommun förra året högst andel personal med pedagogisk högskoleexamen. 8 av 10 var utbildade medan Gislaved hade lägst.
Varför skillnaderna är så stora mellan kommunerna är svårt att svara på enligt Ann Ludvigsson, men finns det en högskola på orten är det ofta förknippat med fler utbildade pedagoger.
Men varför är utbildning så viktigt?
– Det är viktigt för att man får en större förståelse för verksamheten och vad man ska uppnå utifrån styrdokument exempelvis.