Markus Ekelund – upphovsmakaren till prinsess-semlan. Foto: Privat

Grön semla årets nyhet

Publicerad

Hans semoothie var ingen succé, så han testade en ny semmelvariant – prinsess-semlan.
– Det bara poppar upp sådana där idéer i huvudet ibland, säger bakverkets skapare Markus Ekelund.

Den kan kallas för en hybrid – en blandning av två omtyckta bakelser.

– Vi blandade de mest populära bakverken, säger Markus Ekelund vid Thimons konditori och bageri i Nässjö.

Poppis på nätet

Prinsess-semlan började säljas under onsdagen, och tog slut ganska snabbt. Så på torsdagen bakade Markus Ekelund fler. Bakverket har även fått stor uppmärksamhet i sociala medier.

– Vi har fått över 1000 kommentarer. Det är helt sjukt.

Läs mer: ”Freaksemlan” – en av årets nyheter

Mestadels har det varit positiva kommentarer, och det tycker Markus Ekelund är bra, eftersom tidigare semmelvarianter har rört upp mycket känslor. Bakelsen verkar ha något av en särställning hos svenskarna.

Är prinsess-semlan mer populär än semoothien som du gjorde förra året?

– Ja absolut, för det var ingen succé. Den var väldigt uppmärksammad, men det var inte så många som vågade prova. Det var lite för konstigt.

Baka en egen

För den som själv vill testa att göra sin egen prinsess-semla kommer en instruktion här:

  • Klä en semmelbulle med marsipan och skär av locket
  • Fyll den med mandelmassa och hallonsylt
  • Spritsa på grädde och lägg på locket
  • Pudra med florsocker och toppa med en rosa blomma i marsipan

Än så länge finns prinsess-semlan endast i Nässjö, men Markus Ekelund är öppen för att andra konditorier kan ta efter hans idé.

– Det är alltid roligt om man gör något som andra hänger på, säger han.

Resultat · Vilken semla väljer du?

  1. Semmelwrappen
    19 %
  2. Snoppsemlan
    18 %
  3. Semoothien
    5 %
  4. Prinsess-semlan
    58 %

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer