Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Se videoklippet ovan när eleverna tävlar med sina egenbyggda elbilar Foto: SVT

Här tävlar de med sina egenbyggda elbilar

Uppdaterad
Publicerad

Gymnasister från Sävsjö, Nässjö, Värnamo och Gnosjö gjorde idag upp i solbilsracet där de tävlade med sina egentillverkade elbilar. Carl Wernlid och Atthaporn Suwannasopa från Värnamo var taggade när SVT träffade dem inför starten av racet.

– Bilen går inte så rakt tyvärr men det ska nog gå ändå, sa Carl Wernlid som går på elprogrammet på Finnvedens gymnasium i Värnamo.

Tävlingen arrangeras av bland annat Jönköping university och är ett återkommande evenemang under den pågående klimatveckan. Eleverna tävlar i kategorierna snabbhet, innovation och design. Bilarna får vara max 15 centimeter breda. De drivs av batterier som är laddade med hjälp av solceller.

Vill skapa intresse för teknik

– Tanken är att öka intresset bland unga att välja karriärer inom det område som kallas för STEM, science, technology, engineering and mathematics, säger Jesper Boesen, samverkanschef på Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University.

– Det är jätteroligt att bara vara här och tävla. Det spelar egentligen ingen roll hur det går, sa Atthaporn Suwannasopa, en av deltagarna som även han representerar Finnvedens gymnasium.

Att deras bil var gjord av kartong visade sig vara en favör. I klippet får du se hur det gick för eleverna.

Det totalsegrande ekipaget samt segrarna i Design- och Innovationstävlingarna var byggda av elever på Aleholm i Sävsjö.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer