Kör du elbil? Hur funkar det för dig?
KIA e-Niro/Ev6 • Har tidigare haft en Kia E-niro och pendlat Sthlm-S-vall varannan vecka. Tog beslutet att köpa en elbil då bränslekostnaden var galen. Stannade oftast på halv vägen redan innan elbilen, så det var en lite justerin av mitt "mindset". Ganska få problem under de 3 1/2 åren och 13000 mil. Sista året så fick bla Tönnebro, men även S-hamn/Hudik laddare som gjorde det enklare. Eniron skulle visst gå 45, 5 mil men i min "kalkyl " så räknade jag med 35-38 mil. Sträckan som skulle/ska tillryggaläggas är 43, 5 mil. Mao kissa, ät din hamburgare på ca 35 min (upp till 80% av kapaciteten på batteriet) så klarar du dig. Då det är kallt lägg på någon minut. Eniron har mindre bra laddhastighet och till en början var /hade de flesta laddarna endast 50 Kwh/h som hastighet. Eniron kunde ej heller "förvärma" batterierna. Hur som helst var det ej några funderingar då vi bytte/köpte en ny Kia (Ev6) där det går förvärma, har högre laddhastighet. Även 3 fasladdning. Förväntsr mig att Ev6 ska gå längre sträcka än den gamla eniron, men är något tveksam då vi endast kört vinter/kalla dagar. Mitt mindset är densamna. Tycker att ev 6 drar mer energi/km vilket irriterar. Laddstoppen kan minimeras men att gå på toaletten, ta en gladd, kaffe slutar ofta med ett stopp på ca 30 min. Prövade prestandan förra juni för Eniron "Ecodrive" och då jag kom till NackaForum ( mao kört 42 mil) utan laddning, då hade jag 19 % kvar i batteriet (utan laddning). Det var imponerande.
Robert • Vi köpte en och sålde den efter ett halvår. Köpte en bensindriven igen.
Räckvidden var sämre än utlovat och det var konstant laddning som gällde,
den gick dessutom itu flera gånger. Verkstaden vi normalt kört till förut tog ej emot elbilar. Otroligt mycket jobb, och dyrt blev det också.
Aldrig mer.
Jörgen • Jag blir rätt trött på den här debatten. Om man vill köpa en elbil så får man sätta sig in i vad det innebär. Vår bil ska klara 32 mil MAX, jag räknar aldrig med att den klarar mer än 25. Mitt behov är pendla fram och tillbaka till jobbet, totalt 6 mil. Laddar var tredje dag ungefär. Är fullt medveten om att det inte är en lysande ide att köra på bilsemester med den. Till detta är det grymt med elbil.
Christer • För att förstå hur det funkar med el kontra fossilt måste man komma ihåg att verkningsgraden på en elbilsdrivlina är mycket högre än dito fossil. En liter diesel i en motor vid låg belastning ger bara kanske 20% till drivhjulen medan för en elbil går kanske 80% av inmatad energi till att driva fram bilen. Det gör att med en diesel går 80% till värme, antingen rakt ut eller som värme i kupén. På vintern ökar alltså energiförbrukningen mycket i elbilen pga att värmen måste tas från batteriet och till råga på allt så måste batteriet värmas av sin egen energi för att fungera bra. Denna effekten är ju marginell på en bil med diesel.
Vidare om man ökar belastningen på dieseln tex genom att hänga på en stor husvagn, så ökar verkningsgraden markant vilket gör att förbrukningen inte ökar lika dramatiskt. Elmotorn effekt måste öka lika mycket men verkningsgraden är redan hög så det blir linjärt ökande förbrukning. Vi har en ID4 och vill aldrig köra dinosauriebil igen. Men en husvagnssemester till Idre i smällkalla vintern avstår vi nog ifrån!
Ellen • Vi sålde skrothögen rätt snabbt. Man kom inte alls så långt som utlovat. Vi fick ta den till verkstaden(och alla verkstäder tar inte emot elbilar! ) titt och tätt och ofta blev den stående där ett bra tag eftersom att reservdelarna inte fanns på plats utan måste beställas. Maken körde ett tag ellastbil i tjänsten- hopplöst. Den trivdes runt 10-15 grader, men varmare eller framförallt kallare så dog batteriet och aggregaten strejkade konstant.