Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Sträckan Stockholm-Göteborg bör prioriteras menar Sverigeförhandlingen. Foto: Henrik Montgomery/TT

Jönköping kan prioriteras när höghastighetsbanan ska dras

Sträckan Göteborg–Stockholm bör prioriteras när höghastighetstågen ska byggas. Det har Sverigeförhandlingen kommit fram till i en rapport som nu lämnas till regeringen. Jönköping som finns på sträckan kan därför bli en av de städer som tidigt får höghastighetståg.

Efter år av utredande och förhandlingar har Sverigeförhandlingen, i sin rapport som nu lämnas till regeringen, landat i att sträckan Stockholm–Göteborg bör prioriteras om man av finansiella skäl måste välja när höghastighetstågen ska byggas.

”Flaskhals” i syd

I så fall får sträckan Stockholm–Malmö ställa sig på kö. Orsaken till valet är att sträckan Stockholm–Göteborg ger större tidsvinst och berör fler resenärer.

– Och vi får in stora städer som Jönköping och Borås tidigt, säger förhandlare HG Wessberg.

Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) känner sig dock hoppfull trots ett negativt besked.

– Även om man skulle välja det scenariot så har regeringen redan identifierat att södra stambanan måste byggas ut. Stambanan i syd är en flaskhals för svensk export, säger hon till TT.

Allt på en gång

En annan vinst av att föredra sträckan Göteborg–Stockholm är att behovet av att rusta upp stambanan är störst där. Och vinsten blir förstås allra störst om hela sträckan byggs på en gång, inte bara etapper, enligt rapporten.

– Det får ingen effekt om inte stora delar är på plats, säger Wessberg.

Men regeringsutsedda Sverigeförhandlingens huvudförslag är att båda sträckorna byggs samtidigt och att staten lånar pengar till bygget. Att bara finansiera de båda höghastighetsbanorna med pengar direkt ur budgeten skulle medföra att tågen kan börja köra tidigast 2064.

230 miljarder

– Därför föreslår vi att man gör det här med lånefinansiering, säger Wessberg och påminner om att det var så man byggde ut järnvägsnätet en gång i tiden.

Då kan Sverige ha höghastighetståg i stora delar av södra Sverige klart 2035, enligt Sverigeförhandlingens rapport.

Enligt de senaste kalkylerna kostar projektet totalt omkring 230 miljarder kronor, varav ungefär hälften var på de båda föreslagna sträckorna.

– Det är mycket pengar, men dyrt är det inte, för det man får, säger Wessberg.

Kartan ritas om

Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh pekar på det faktum att Fehmarn Bält-förbindelsen, tunneln mellan Danmark och Tyskland, kommer att rita om kartan för transport. En tågresa mellan Hamburg och Köpenhamn kommer om ett par år att ta under tre timmar – ytterligare ett gott argument för att satsa på höghastighet mellan Stockholm och Skåne, säger Stjernfeldt Jammeh.

– Inte bara för att vi ska ha snabba resor till Stockholm, utan att Stockholm ska ha snabba resor till oss i söder också.

Höghastighetståg

Visa

Tanken är att höghastighetstågen, som ska kunna köra i upp till 320 kilometer i timmen, ska kunna åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och Stockholm och Malmö på två och en halv.

I dag går tågen på det svenska järnvägsnätet som mest omkring 200 kilometer i timmen.

Regeringen räknar också med bostadsbyggande i storstäderna och längs med den planerade järnvägen. Enligt Sverigeförhandlingen har det slutits avtal om 290 000 nya bostäder, varav 178 000 i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Fakta: Sverigeförhandlingen

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer