Jönköping: ”Kärring” – provocerar i däckkampanj

Uppdaterad
Publicerad

Miljökontorets senaste kampanj mot dubbdäck väcker nu starka känslor i Jönköping. Det är ordet kärring som ifrågasätts.

Under flera år har Jönköpings kommun i kampanjer försökt få flera kommuninvånare att välja dubbfria vinterdäck, för att minska farliga partiklar i luften.

I reklamen står det nu att dubbar främst används av unga män och äldre kvinnor och en bild finns på en ung man tillsammans med texten ”kärring”.

Och årets kampanj väcker nu känslor, bland annat från egna kommunpolitikerna. En av de som idag reagerar är kommunalrådet Anna Mårtensson (FP). Hon menar att ordet ”kärring” är ett sklällsord mot kvinnor som inte bör användas i en kampanj.

På miljökontoret har man också fått en del samtal från andra som har reagerat berättar Eva Göransson.

Du kan snart se intervju med Eva Göransson och Anna Mårtensson här på webben!

Anna-Karin Hedén

anna-karin.heden@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.