Fläkten är placerad alldeles i framkant och undertill på bussen med enbart en plastkåpa till skydd. Efter att bussen passerat vägbulan har chauffören sagt att han kände röklukt och att fläkten hade slutat fungera. Cirka sju kilometer efter sammanstötningen med vägbulan utbröt den våldsamma branden.
Enligt chauffören tog det ungefär en minut från det att lågor slog ut i framkant på bussen innan hela ekipaget var övertänt.
I rapporten står det att vägen delvis sjunkit framför vägbulan och att en annan buss haft en incident där, men att det då inte orsakade någon brand.
– Den vägbula som har varit ett problem i Norrahammar och som vi tror kan vara kopplat till brandorsaken är åtgärdad, säger David Lundberg, som är enhetschef på länstrafiken.
Våldsam brand
Det var runt 7.30 på lördagsmorgonen den 13 januari som gasbussen började brinna. Branden var våldsam och i närheten stod ett trähus som riskerade spridning, men räddningstjänsten kunde förhindra det.
När bussen började brinna fanns endast chauffören i den och ingen person skadades.
Hur ser du på brandsäkerheten på den aktuella busstypen?
– Vi upplever inga brister med brandsäkerheten. Det finns inga särskilda risker med våra fordon, det som troligtvis orsakade branden i bussen var en yttre påverkan. Den aktuella busstypen som drivs av biogas och har gastanken på taket brann på det sätt som den var konstruerad till att göra, gasen brann upp utan explosion, säger David Lundberg.