– Frågan om varför det inte finns ett standardsystem för all kollektivtrafik har funnits jättelänga, det har talats om den i 10-15 år, berättar Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör Jönköpings länstrafik.
– Men inom kort ska länstrafiken i flera län i södra Sverige införa ett gemensamt biljettsystem, säger han till SVT.
Regeringen vill göra det enklare för resenärer att kombinera kollektivtrafikresor inom och mellan regioner och att göra det med olika färdmedel. En utredning ska nu se över vilka insatser som redan har gjorts av branschen och vad som krävs för att införa ett nationellt biljettsystem.
– Den som vill resa kollektivt i hela Sverige behöver idag anpassa sig efter många olika biljettsystem. Det kan göra det svårt att hitta rätt information eller att köpa en resa, säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP).
Gemensamt biljettsystem införs i södra Sverige
Redan i november släpps en mobil-app kopplad till ett biljettsystem som Jönköpings länstrafik har gemensamt med Kronobergs, Halland, Blekinge och Skåne län. Systemet bygger på en standard som branschorganisationen, Samtrafiken, har tagit fram och som flera andra län är på gång att bygga upp nya biljettsystem utifrån.
– Framför allt är det resor inom det egna länet och över till angränsande län som ska bli enklare att göra, menar trafikdirektör Carl-Johan Sjöberg vid Jönköpings länstrafik.
Vad tycker du om att regeringen nu tillsätter en utredning för att införa ett nationellt biljettsystem?
– Det är bra, men inom branschen har vi redan gjort ett stort arbete och kommit långt med att skapa en standard kring biljettsystem. Nu är det viktigt att utredaren tar branschens arbete i beaktande så att vi inte behöver börja om från början med ett helt nytt system, säger Carl-Johan Sjöberg.
Den nytillsatta utrednoingen ska:
•Analysera vilka behov respektive hinder som finns kopplat till att köpa biljettertill kollektivtrafik i hela Sverige.
•Kartlägga och analysera befintliga och pågående insatser inom kollektivtrafikområdeti Sverige avseende biljetter och färdbevis, inklusive eventuella tekniska och marknadsmässiga hinder för skapandet av ett konkurrensneutralt nationellt biljettsystem.
•Beskriva hur relevanta länder har organiserat nationella biljettsystem förkollektivtrafik.
•Beskriva det statliga åtagandets omfattning avseende lokal, regional, nationelloch internationell kollektivtrafik.
•Definiera vilken trafik som bör omfattas av ett nationellt biljettsystem.
•Föreslå insatser och tidsplan för skapandet av ett nationellt biljettsystemför all kollektivtrafik i hela landet. Möjligheterna att integrera mobilitet som en tjänst ska särskilt belysas i förslaget.
•Utredaren ska genomgående ha ett jämställdhetsperspektiv i den analys som görs.Statistik som utredaren redovisar ska om möjligt vara könsuppdelad.
•Lämna nödvändiga författningsförslag.
Källa: Infrastrukturdepartementet