Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Gunlög Ingolf, ordförande i Jönköpings hembygdsförening, är kritisk till planerna på att leda busstrafik på Kanalgatan i Jönköping. Hör mer om hennes argument i klippet. Foto: Jonas Tubbin/SVT

Kritik mot kommunens planer för busstrafik på Kanalgatan i Jönköping

Uppdaterad
Publicerad

Jönköpings kommun har planer på att leda om busstrafiken via Kanalgatan med en busshållplats mitt på Östra torget. Planer som kritiseras av hembygdsföreningen, som nu har startat en namninsamling.

– Vi har redan över 2 200 namnunderskrifter, säger ordförande Gunlög Ingolf.

Jönköpings kommun har fått 60 miljoner kronor från Trafikverket för åtgärder som ska öka framkomligheten för kollektivtrafiken. Kommunen vill använda en del av pengarna för att flytta busstrafik från Slottsgatan till Kanalgatan, mellan Ulf Sparregatan och Östra torget. Syftet är att få bort de skarpa 90-graderssvängarna öster om Östra centrum. En ny hållplats ska byggas på Östra torget, vilket innebär att ett antal parkeringsplatser där kommer att försvinna.

Söker dialog

Hembygdsföreningen i Jönköping oroas över planerna och är rädda för att åtgärderna i området, som de menar är kulturhistoriskt mycket intressant, kommer att förändra intrycket av de historiska kvarteren för mycket.

– Vi efterlyser en dialog med kommunen och att få information om planerna, säger Gunlög Ingolf.

Undersöka andra alternativ

Föreningen tycker också att det bör undersökas om busstrafiken skulle kunna flyttas till Odengatan där busstrafiken sedan förra sommaren trafikerat tillfälligt under de omfattande grävarbeten som gjorts på öster i Jönköping.

Men enligt Anne-Marie Hedlund (L), ordförande i stadsbyggnadsnämnden, finns inga politiska beslut tagna eller i pipeline för att flytta busstrafiken till Kanalgatan.

– Grunden för det här är en utredning som gjordes 2016 när det fanns planer på spårvagnar. Och den utredningen har också använts när pengar sökts från Trafikverket för åtgärder för att öka framkomligheten för kollektivtrafiken.

I klippet ovan hör du henne berätta om hur hon anser att frågan nu ska hanteras.

Statligt stöd reduceras

Om en av de åtgärder som en kommun fått statliga pengar för inte genomförs reduceras det stöd som kommunen fått. Det uppger Elin Sandberg på Trafikverket som jobbar med stadsmiljöbidragen på den statliga myndigheten.

I klippet ser du historiska bilder från Kanalgatan.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kanalen som förband Munksjön med Vättern byggdes redan på 1600-talet. Se mer historiska bilder i klippet. Foto: Jönköpings läns museum

Andra åtgärder för ökad framkomlighet för kollektivtrafiken

Kommunen får 60 miljoner från Trafikverket och satsar 90 miljoner kronor själva. Åtgärder som planeras förutom Kanalgatan:

• Körfält för kollektivtrafik i mitten av Birkagatan på Österängen. Biltrafik hänvisas till två yttre körfält. Åtgärder görs också för att förbättra för gång- och cykeltrafik.

• Förbud för biltrafik på en del av Klostergatan. Gäller första kvarteret norr om korsningen med Kungsgatan. Busslinje 1 och 3 har i dag stora framkomlighetsproblem i området och är ofta försenade.

• Busshållplatser runt om i kommunen kommer att uppgraderas för bättre funktion och framkomlighet.

Källa: Jönköpings kommun

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.