Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du några röster från Vaggeryd om hur de handlar på nätet. Foto: Linda Mathillas/SVT

Kunder portas från e-handelsföretag efter för många returer

Uppdaterad
Publicerad

Vi frågade folk på gatan i Vaggeryd om de skickar tillbaka många returer när de handlar på nätet och vad de tycker om att företag portar kunder som företagen anser returnerar för många varor.

Att skicka tillbaka kläder som inte passar är sedan flera år en naturlig del av att handla på nätet. Men returerna är också kostsamma för klimatet i form av transportutsläpp och ökad plastanvändning för förpackningarna.

SVT Nyheter har i en enkät tillfrågat nio klädjättar hur många av deras varor som returneras. Av de som svarat ligger Gina Tricot, Nelly och Boozt i topp på 35-40 procent när det gäller andel returnerade varor. Lindex och Kappahl ligger lägst med 17 procent, där en stor del av returerna tas om hand i fysiska butiker. HM, Ellos, Bubbleroom och Na-kd vill inte berätta vilken returgrad de har.

I klippet hör du några röster om e-handelsreturer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.