Att mopedbilen är här för att stanna råder det inget tvivel om. I hela landet har det skett en kraftig ökning av nyregistrerade mopedbilar de senaste åren.
2015 registrerades 804 och 2018 registrerades 2 350 mopedbilar, enligt siffror från Moped- och motorcykelbranschens riksförbund. Men frågan är hur de ska köra på ett trafiksäkert sätt när de vistas utanför tätorter utan att störa trafiken.
– Mopedbilen kan ju köra i 45 kilometer i timmen och när de kör på två plus ett vägar där det inte går att köra om så skapar det irritation. Går det inte att köra om på långa sträckor så kan det bil stor trafikstörningar, säger Tommy Elg.
Mopedbilar måste klassas rätt
Trafikpolisen Tommy Elg vill nu att flera myndigheter i landet ser över problematiken så att det inte sker olyckor när stressade bilister kör om mopedbilar på större vägar.
– Det kommer hela tiden nya typer av fordon så det gäller att myndigheterna klassar dem rätt så de vet var de ska vara och köra, säger han.