– Tittar vi lokalt i länet så är det en kraftig ökning. I år bara fram till oktober, har 14 personer omkommit i trafiken. Hela förra årets siffra var 12, säger Daniel Qvarnström, NTF i Jönköping.
Han ser med oro på de mörka siffrorna gällande antalet omkomna i trafiken i år. Även i hela landet har dödsolyckorna ökat till 274 i år jämfört med 265 förra året.
De grupper av trafikanter där dödsolyckorna har ökat mest är bilister och motorcyklister.
– Det är oroväckande. Vi på NTF jobbar mot nollvisionsmålet, alltså inga dödade i trafiken, vilket är en vision så klart. Men samtidigt har vi ett delmål år 2020 då siffran ska vara nere på 220 omkomna i trafiken. Som det ser ut nu kommer vi inte att nå det målet.
Ändra attityder
Vad ökningen beror på är svårt att svara på enligt Daniel Qvarnström. Kanske har det med sommarens fina väder att göra. Och det är just under sommarmånaderna maj, juni och juli som ökningen av antalet omkomna är som störst.
Det pågår redan nu arbete på flera fronter för att få ner antalet som dödas i trafiken, men samtidigt finns det mer att göra, menar NTF.
– Många vägar byggs om till att bli säkrare, till exempel två-plus-ett-vägar och bilindustrin släpper bilar med tekniska stödsystem. Men någonstans har man tappat attityd- och beteendefrågan. Där finns det mycket kvar att göra.
Anpassa hastigheten
Med två månader kvar av året befarar NTF att antalet omkomna i trafiken kommer att bli ännu något fler. Den mörkare årstiden har gjort sitt intåg vilket gör att uppmärksamheten i trafiken blir än viktigare.
– Bara för att det står skyltat en viss hastighet så kanske den inte alltid är lämplig att hålla. Hastigheten ska anpassas efter väglaget, säger Daniel Qvarnström.
Kommer vi någonsin komma till att det inte sker några dödsolyckor överhuvudtaget?
– Nej, i grund och botten är det människor vi har att göra med och det kommer göras misstag.