Foto: TT/SVT

Olyckor och bränder med elbilar ställer nya krav

Uppdaterad
Publicerad

Brand och olyckor i elbilar ställer nya krav på räddningstjänsterna i landet. Ett litiumbatteri som utsatts för en krock kan börja brinna långt senare. Dessutom är brand i denna typ av batteri svårsläckt.

Det gör att räddningstjänsten bland annat måste tänka på att rökdykarna byts oftare av under en släckningsinsats.

– Litiumbatterier ger ifrån sig lite mer av de toxiska brandgaser som bildas även vid vanliga bilbränder, vilket innebär att vi inte kan rökdyka lika länge för att minimera tiden inne i röken, säger brandmästare Andreas Melin på räddningstjänsten i Jönköping.

Behövs det en annan typ av skyddskläder vid denna typ av insatser?

– Nej, den forskning som gjorts visar att de skyddskläder vi har i dag är tillräckliga. Möjligtvis att vi behöver komplettera med mätutrustning för att kunna se halterna av de giftiga ämnena, säger Andreas Melin.

Ta reda på om det är ett elfordon

Ett annat bekymmer för räddningstjänsterna kan vara att ta reda på om det är ett laddbart fordon med litiumbatteri som är inblandad i en olycka eller brand.

– Enklaste sättet är ju att kontrolllera registreringsnumret och få fram uppgifter om fordonet. I en garagebrand kommer vi kanske inte åt att se registreringsnumret och då får vi nästan alltid förutsätta att det kan finnas en elbil tills motsatsen är bevisad, säger Andreas Melin.

Han skulle vilja se tydligare skyltning och anvisningar på lokaler där det kan finnas elbilar i framtiden. I dag finns inget sådant regelverk.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.