Göran Strandberg, högst upp till vänster, är vd på Holmgrens bil och Thomas Lindquist är försäljningschef på Nybergs bil i Jönköping. Foto: SVTVisa alla (4)
Visa alla (4)

1 juli höjs fordonsskatten kraftigt på flera nya bilar

Uppdaterad
Publicerad

Hört talas om bonus-malus? SVT Nyheter reder ut hur lagändringen påverkar din fordonsskatt.

Den 1 juli börjar de nya skattereglerna för fordon att gälla. Nyregistrerade bilar med låga koldioxidutsläpp tilldelas en bonus och nya bilar med höga utsläpp kommer att beskattas extra de tre första åren. Bilbranschen har märkt av en ökad försäljning av lätta lastbilar nu innan skatteändringen träder i kraft.

– Det ger en ryckighet på en stark fordonsmarknad, säger Mattias Bergman som är vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Såväl Bil Sweden som bilhandlare i Jönköpingsområdet som SVT varit i kontakt med bekräftar att många företagare valt att köpa ny transportbil innan 1 juli. Nyregistreringen av lätta lastbilar ökade med 32,7 procent under maj månad.

– För transportbilar är det lite större prisdifferenser på skatten, vilket gör att där har det varit mer fördelaktigt att agera tidigare, säger Thomas Lindquist som är försäljningschef på Nybergs bil.

Bonus-malus

Supermiljöbilspremien upphör och även den femåriga  befrielsen från fordonsskatt för miljöbilar tas bort. Istället införs de nya reglerna som går under benämningen bonus-malus.

Bonus betyder att den som köper en helt ny bil med mycket låga koldioxidutsläpp får en bonus upp till 60 000 kronor. Malus däremot innebär att den som köper en helt ny bil med höga utsläpp får förhöjd fordonsskatt de tre första åren.

För en del bilar med stora utsläpp innebär det skattehöjningar på tusentals kronor. Thomas Lindquist visar en transportbil, en pickup, som får nästan 15 000 kronor förhöjd årlig fordonskatt.

– Men vi har inte märkt av att folk som köper personbilar har passat på att köpa innan höjningen, det är på transportsidan vi har märkt det, säger Thomas Lindquist.

”Förvånansvärt lite diskussioner”

På Homgrens bil i Jönköping har de märkt av samma effekt av bonus-malussystemet. Ingen direkt förändring när det gäller vanliga bilar, däremot har flera småföretagare passat på att köpa ny transportbil.

– Det är transportkunder som har diskuterat, men bland privatkunderna har det varit förvånansvärt lite diskussioner om hur bonus-malus slår och påverkar, säger Göran Strandberg som är vd på Holmgrens bil.

Så räknar du ut den nya skatten

Visa

Malus innebär en förhöjd fordonsskatt under de tre första åren för bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som stämmer in på alla punkter i följande beskrivning:

• Har fordonsår 2018 eller senare

• Tas i trafik för första gången den 1 juli 2018 eller senare (i Sverige eller i annat land)

• Släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning

• Inte har alternativt drivmedel (alkohol eller gas som inte är gasol/motorgas).

För koldioxidvärde över 95 gram och upp till och med 140 gram är koldioxidbeloppet 82 kronor per gram. För koldioxidvärde över 140 gram är koldioxidbeloppet 107 kronor per gram.

För att räkna ut vad fordonsskatten blir för ett fordon gäller följande:

Ett grundbelopp på 360 kronor per år tillkommer alltid. För ett bensindrivet fordon består fordonsskatten av koldioxidbeloppet och grundbeloppet.

För dieseldrivna fordon tillkommer även ett miljötillägg på 250 kronor och ett bränsletillägg. Bränsletillägget beräknas genom att det totala antalet gram koldioxid, som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer, multipliceras med värdet 13,52.

Samma förutsättningar gäller för elhybrider, om de släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning. Du utgår då från förbränningsmotorns drivmedel (vanligtvis bensin).

Källa: Transportstyrelsen

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer