Thommy Elgh, trafikpolis i Jönköping. Foto: Arkivbilder/SVT

Polisen välkomnar regeringsbeslut mot åkerifusk

Uppdaterad
Publicerad

Nyligen utökade regeringen möjligheten att utfärda sanktionsavgifter mot utländska åkerier som fuskar med körningar i Sverige. Och polisen välkomnar beslutet – eftersom de tidigare inte varit överens med Transportstyrelsen hur reglerna ska tillämpas.

Utländska åkerier som kör i Sverige får utföra max tre transporter under en sjudagarsperiod annars bryter de mot EU:s så kallade cabotageregler. Men enligt polisen finns det flera åkerier som fuskar med reglerna.  

– En del utländska åkerier som har mer eller mindre etablerad verksamhet kringgår den här lagstiftningen, säger Thommy Elgh, trafikpolis i Jönköping.

Företag som bryter mot cabotagereglerna dumpar priset på fraktkostnader, menar han.

Komma åt fusket

Men det har varit svårt för polisen att komma åt fusket med transporterna. Polisen och Transportstyrelsen har inte varit överens om vad som är brott mot cabotagereglerna och vad som är olaga yrkesmässig trafik.

I det senare fallet ligger bevisbördan på polisen och eftersom det inte är helt enkelt för dem att kontrollera hur många körningar åkerierna gjort har ärendena varit svårbevisade.

– Vi tyckte sanktionsavgiften var bra eftersom åkeriet då själva får redogöra om det är lagligt eller inte, säger Thommy Elgh.

”Snävare tolkning”

Mattias Andersson, utredare på Transportstyrelsen, bekräftar att de och polisen tolkade reglerna annorlunda.  

– Transportstyrelsen har gjort en snävare tolkning än polisen, säger han.

Vad tänker ni om det här förtydligandet från regeringen?

– Det är viktigt. Tidigare har man blivit bedömd på ett sätt om man blir stoppad på en plats i landet och på ett annat sätt på en annan plats, säger Mattias Andersson.

”En prioriteringsfråga”

Men trots den större möjligheten att utfärda sanktionsavgifter är fusket på vägarna svårt att stoppa helt.

– Vi är inte så många poliser i landet som arbetar med de här kontrollerna. Sedan är det också en prioriteringsfråga, men man ser ute på vägarna att transportnäringen inte är på väg att minska, säger Thommy Elgh på polisen.

Den utökade möjligheten att utfärda sanktionsavgifter började gälla 17 juli.

Fakta: Cabotage

I internationell rätt brukar cabotage innebära en rättighet för ett utländskt företag att utföra inrikes transporter (till lands, till sjöss eller i luften) inom ett annat land.

Källa: Nationalencyklopedin

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.