En reklamskylt vid Munksjöbron fälls av Reklamombudsmannen för vilseledande information. Foto: SVT/ Jönköpings Energi

Jönköpings Energi fälls för vilseledande reklam

Publicerad

Fasad-vepan på en fastighet vid Munksjöbron, som Jönköpings Energi har satt upp, har fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd. Informationen på vepan kan uppfattas som vilseledande.

På reklamskylten står det: ”Tack för att du är kund. Tillsammans undviker vi utsläpp motsvarande 48 918 varv runt jorden med bil”. Enligt Reklamombudsmannens opinionsnämnd kan miljöargument vara svårt för konsumenten att ta till sig och tolka, därför valde nämnden att fälla reklamen.

– Vi tar till oss all information från RO och tar med oss synpunkterna i vår framtida kommunikation kring hållbarhet och klimat, skriver Linda Svensson, enhetschef Marknadsföring- och kommunikation på Jönköping Energi i ett pressmeddelande.

Enligt Jönköpings Energi var syftet att informera invånarna i Jönköpings kommun vilken klimatpåverkan verksamheten haft.

– Budskapet på vepan är korrekt, det som nämnden finner felaktigt är att innehållet på vepan kan uppfattas vagt och budskapet kring klimatpåverkan kan ha en rad olika betydelser för en konsument. Det visar på hur utmanande det är att kommunicera kring hållbarhet och klimat, skriver Linda Svensson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.