Patienterna är tacksamma att vi hör av oss till dem, säger Lotta Larsdotter, direktör på vårdcentralerna Bra Liv. Hör mer i klippet! Foto: Fredrik Weibull/ SVT

Vårdens dagliga samtal kan ha räddat många covid-patienter

Uppdaterad
Publicerad

Sedan slutet av januari i år har Region Jönköpings län arbetat på ett nytt sätt för att fånga upp patienter i olika riskgrupper, innan de blir allvarligt sjuka på grund av covid-19. Arbetssättet kan ha räddat många patienter, enligt sjukvården.

I början av coronapandemin var det många patienter i olika riskgrupper som kom till sjukhuset först när de var allvarligt sjuka. Nu har regionen startat ett nytt arbetssätt för att identifiera dessa personer.

”Många är tacksamma”

Det kan vara personer som är äldre, överviktiga, personer med diabetes eller personer som har någon lungsjukdom. Varje dag under två veckor efter att de konstaterats smittade av covid-19 ringer någon från sjukvården upp dem för att stämma av hur de mår.

Corona Jönköping

– Det är många som är tacksamma för att vi kontaktar dem, för då kan de andas ut, säger Lotta Larsdotter, direktör vårdcentralerna Bra Liv.

Det har ju varit hårt tryck på sjukvården under pandemin. Kan det nya arbetssättet vara en bidragande orsak till det?

– Jag tänker tvärtom. Hade vi inte arbetat på detta sätt så hade vi haft ännu högre tryck på intensivvården och sjukhusen, säger hon.

Arbeta vidare med

Kommer ni använda detta arbetssätt framöver?

– När pandemin är över kommer vi  använda detta arbetssätt, alltså försöka förutse vem som kan bli allvarligt sjuk, säger Lotta Larsdotter.

I klippet berättar hon hur många patienter de haft kontakt med.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Corona Jönköping

Mer i ämnet