Liv Sköld och Cash Arbhede på Sörgårdens förskola i Gislaved gillar när de får använda lärplattan. I bakgrunden syns även specialpedagogen Kristina Ljunggren Jonsson. Foto: SVT/Philip Naskret

Snart blir digital teknik obligatoriskt i förskolan

Publicerad

Från och med den första juli 2019 blir digital teknik ett obligatoriskt verktyg i läroplanen även i förskolan. Men forskare är inte helt övertygade om atttill exempel lärplattorna är en genväg till förskolebarnens lärande.

När barnen får en lärplatta vill de ofta spela spel, menar Malin Nilsen vid Göteborgs universitet. När lärarna har planerat olika former av pedagogiskt arbete i stället, kan det bli en krock.

– Barn och lärare möts inte alltid i det här för att man har olika perspektiv på aktiviteterna, säger hon.

Kritiskt förhållningssätt

Malin Nilsen forskar i barn- och ungdomsvetenskap och har skrivit en avhandling där hon tittat på hur förskolebarn och pedagoger samspelar i förskolan när de använder lärplattor. Hon har besökt tre förskoleavdelningar med totalt 44 barn.

Malin Nilsen menar att det är viktigt att ha ett kritiskt förhållningssätt till digitala teknologier eftersom det finns starka ekonomiska krafter som vill sälja sina produkter till förskolor.

Lång erfarenhet av digital teknik

På Sörgårdens förskola i Gislaved träffar vi specialpedagogen Kristina Ljunggren Jonsson. Hon berättar att Gislaveds kommun har jobbat med lärplattor i förskolan sedan 2012.

Hon är positiv till den digitala tekniken och tycker det är bra att den nu blir en del i läroplanen. Att pedagoger och barn har olika syn perspektiv på vad lärplattan ska användas till ser hon inte som ett problem.

– Nej, det är inget problem. Det handlar ju om hur vi använder den, säger Kristina Ljunggren Jonsson.

SVT rapporterade · Hur ser du på att barn får allt fler digitala hjälpmedel i skolan?

07.24
Hej.
All forskning har under alla år hävdat att LEKEN är det viktigaste för inlärningen av kunskaper och för att lära sig interagera med andra barn. Varför har barn ända upp en bit i skollåldern svårt med detta? Satsa på leken de hinner lära sig den digitala världen senare. Efter över 40 år i förskola och skola så pratar jag utifrån erfarenhet. Barnen är det viktigaste vi har så låt dem leka.Det blev folk av oss också som växte upp utan skärmen framför oss (kanske mer sociala).
07.46
Hade vi en likadan diskussion när vi gick från bläck till blyertspenna eller när varje elev fick böcker?
07.46
Glädjande med lärande för framtiden.
De som tror att barn var mer sociala förr får gärna hitta någon forskning som visar på det.
07.46
Håller helt med Ingrid! Men plattan kan också inspirera till lek och inlärning, så ha den gärna som ett komplement.
07.46
Visst är det digitala ett bra hjälpmedel, men det ska användas som en del av undervisning - inte hela tiden. Lek och rörelse är viktigt för lärandet! Sedan finns det vissa barn som har mer nytta av det digitala än andra så de borde prioriteras.
07.47
Absolut ska det digitala in i förskolan och uppåt. Den stora utmaningen är hur vi får lärare m.fl. att förstå att använda verktygen och varför.
Kombination av rörelselek och tekniklek ser jag som en självklarhet. Vi gamlingar måste inse att den sociala interaktionen har flyttats från det fysiska rummet till internet. Den snabba kommunikationsera vi lever i ger så mycket större möjlgheter än vad jag hade när jag växte upp. Därför är det viktigt att vi ser till att ge dessa verktyg i tidig ålder, annars riskerar vi att skapa ett stort utanförskap.
Men glöm inte av att fysisk lek med mycket rörelse är superviktigt. Borde finnas mer av i skolan än vad det gör idag.
07.57
Som högstadielärare ser jag hellre att de har lärt sig att umgås i det riktiga livet. Det får inte bli så att skärm är det viktigaste. Först och främst är vi människor. Jag tycker grunden måste vara, att man kan interagera som människor och det här är vad man lär sig i förskola och grundskola. Det finns inget bevis för att mer skärm är bättre. Däremot finns det mycket belägg för inlärning via kontakt med människor.
08.03
Jag hade nog hellre velat att förskolan fokuserar mer på att leka och lära sig i lekarna än att börja med paddor dom kommer få så mycket digitalt ändå i sin omgivning. Barnen skall umgås och ha roligt dom kommer ha 12 år i skolan ändå sen
08.04
En mångfald av allt lek, musik, digitala verktyg, drama, papper o penna, färg, rörelse ute och inne. Under tiden som allt detta sker är barnen tillsammans och lär av varandra. En mix av allt då blir det ett bra lärande och fina relationer med engagerade tydliga pedagoger .
08.07
Digitala barn löper större risk att förlora fantasin. Det hörs och syns inte minst i deras utlåtanden. Dem lär sig cyber på fritiden ändå :) !

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer