Mattias Bodin, man med beige keps och svart jacka står på en cykelbana vid Vättern

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet berättar Mattias Bodin, projektledare Energikontor norra Småland om hur mycket länets kommuner satsar på underhåll av cykelvägar. Foto: Jonas Tubbin/SVT

Stora skillnader i hur mycket kommunerna i länet satsar på underhåll av cykelvägar

Publicerad

Det är stora skillnader i hur mycket pengar länets kommuner satsar på underhåll av gång- och cykelvägar. Minst satsade Aneby och mest Gislaved 2023.

– Vi har en medveten strategi för våra gång- och cykelvägar, säger Anton Sjödell (M), vice ordförande i kommunstyrelsen i Gislaved.

Energikontor norra Småland håller just nu på att sammanställa ett cykelbokslut för att se hur det ser ut med cyklandet i länets 13 kommuner. I oktober kommer bokslutet presenteras, men projektledaren Mattias Bodin kan redan nu avslöja att det är stora skillnader i hur mycket pengar kommunerna satsar på underhåll.

– Underhåll av gång- och cykelvägar är viktigt och är ju avgörande för att få fler att cykla.

Söka statliga stöd

Gislaved toppar statistiken när det gäller hur mycket pengar de satsar i underhåll per invånare. En förklaring kan vara att de har varit aktiva med att söka statliga bidrag för att göra gång- och cykelvägar säkrare.

– När vi träffar Trafikverket brukar de berömma oss, vi är väldigt duktiga på att ta del av de där pengarna, säger Anton Sjödell.

Anebys låga nivåer kan delvis förklaras av att de är en landsbygdskommun med få invånare och en inte så utbyggd infrastruktur för gång- och cykeltrafik.

I klippet berättar projektledare Mattias Bodin om hur många kronor per invånare som satsas på cykelinfrastrukturen i länet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.