Swedbank i Gränna stänger i mars. Foto: Kristin Renulf/SVT

Swedbank stänger kontoren i Gränna och Habo

Uppdaterad
Publicerad

På tio år har nästan en fjärdedel av bankkontoren i Sverige stängt. Snart stänger ytterligare två när Swedbank lägger ner sina kontor i Habo och Gränna.

– Jag tycker att det är jättetråkigt, det blir så långt att åka till allting. Stan dör ju också, det blir bara polkagrisar kvar här, säger Agneta Karlberg De Jonghe, som bor i Gränna och är kund i banken.

Den 18 april stänger Swedbanks kontor i Gränna och Habo. Det påverkar inte serviceboxar och uttagsautomater som kommer att vara kvar. Om

Anne Almström är bankchef för Swedbank i Jönköping. Foto: Swedbank

kunderna däremot skulle vilja ha personlig service hänvisas de till Huskvarna eller Jönköping.

– De vardagliga tjänsterna minskar radikalt, det är ett fåtal kunder i dag som regelbundet besöker kontoren för hjälp med betalningar, överföringar och liknande. För de kunder som vill ha hjälp med byggnadskreditiv eller andra komplexa ärenden, krävs det specialkompetens och det har vi svårt att hålla på de små kontoren, säger Anne Almström, som är bankchef i Jönköping.

Fler har lagt ner i länet

Och Swedbank är inte de enda. I mars förra året lade exempelvis Nordea och Danske bank ner sina lokaler i Tranås och i december stängde det enda bankkontoret i Hillerstorp när SEB lade ner verksamheten.

2008 fanns det 1987 bankkontor i Sverige och på knappt tio år har det minskat med nästan en fjärdedel till runt 1500.

Agneta Karlberg De Jonghe använder inte banken för att betala räkningar men hon brukar gå dit för att diskutera andra ärenden.

– Nu får jag väl åka till Huskvarna istället, jag vet ingen annan råd, säger hon.

Agneta Karlberg De Jongh, Grännabo. Foto: SVT

Äldre utsatta

Eva Harling är också kund på Swedbank i Gränna och hon måste nu hitta en ny lösning för sitt bankfack som hon har där.

– Men vissa äldre blir ju mest utsatta, många kanske inte är så vana vid internettjänster eller så kan de inte kan ta sig till Huskvarna, säger Eva Harling.

– Där hjälper vi självklart till med att hitta bra lösningar för de kunderna. Det normala är ju att man använder autogiro eller det gamla hederliga girot. Sen finns det alltid möjlighet att få hjälp via telefon, säger Anne Almström.

Hon tror inte att det här är en trend som går att förändra eller stoppa.

– Nej, det man får anpassa sig till för att hitta så bra lösningar som möjligt, säger Anne Almström.

Eva Harling bor i Gränna. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.