Trägen vinner – nu tas Roberts mål upp i HD

Uppdaterad
Publicerad

I snart sju år har Robert Helenius från Jönköping stridit för att få rätt till ersättning för ett försenat flyg av Thai Airways. Idag fick han beskedet att Högsta domstolen (HD) tar upp fallet.

– Oj, jag blir jätteglad för detta. Det är en oerhört viktig konsumentfråga. Och det handlar om stora pengar för utomeuropeiska flygbolag, säger Robert Helenius som inte hade någon aning om beskedet när vi ringer upp.

Det är sju år sedan Robert Helenius tillsammans med sin fru fastnade på Bangkoks flygplats på grund av ett kraftigt försenat hemflyg. En försening som han sedan krävde 12 000 kronor i ersättning för av Thai Airways.

Köptes i Sverige

Robert Helenius motiverar kravet med att flygbiljetterna köptes i Sverige och att Thai Airways flyger i Europa och därmed, enligt Helenius, är att betrakta som ett EG-luft trafikföretag som är skyldigt att följa europeiska lagar om förseningsersättning. Men flygbolaget har nekat blankt och fick rätt i både tingsrätt och hovrätt.

Men Roberg Helenius gav sig inte utan begärde prövningstillstånd i Högsta domstolen. Något som nu alltså beviljats. Domstolen lämnar i handlingarna ingen motivering till varför målet tas upp och inte heller när. Men att det ska tas upp är alltså klart.

EU:s lagstiftning

Robert Helenius har också sökt stöd hos Konsumentverket men där hävdades att de inte kunde göra något. Detta trots att Robert Helenius efter mycket jobb fått fram handlingar som visat att Thai Airways faktiskt är skyldiga att följa EU:s lagstiftning.

– För mig handlar det inte om pengarna utan om principen, säger han.

Robert Helenius som själv är advokat poängterar att HD endast tar upp mellan två-tre procent av de mål som söks prövningstillstånd för.

Thai Airways vill i nuläget inte kommentera ärendet alls.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.