Det var efter larm om en ohållbar arbetsmiljö som kommundirektör Tord du Rietz i januari tillsatte en utredning om kommunens chefer inom skola, barnsorg och socialförvaltning. Efter bland annat djupintervjuer, enkäter och tidregistrering bekräftas nu bilden på flera håll.
Utredningen visar att cheferna inom områdena generellt har en hög arbetsbelastning och att arbetsuppgifterna inte hinns med inom den normala arbetstiden. Det skriver kommunen i ett pressmeddelande.
Trivs bra
Även om trivseln uppges vara god och att det är roligt att gå till jobbet, så finns en oro hos cheferna att inte hinna med, och att inte räcka till för sina medarbetare. De flesta har fler än 35 medarbetare som man har direkt personalansvar för, vilket bedöms vara för många. Många efterlyser även bättre administrativt stöd.
Åtgärder krävs
Utredningen föreslår nu en rad åtgärder, bland annat en gräns för hur många man som mest ska vara chef för, och en översyn av organisationen inom sociala sektorn. Redan nu har även en del saker hänt som utökning av antalet rektorer på något håll.