Joanna Isaksson, projektledare Normstorm, tycker ”det är bra att eleverna lär sig se saker på nya sätt så det inte hela tiden blir bilden man matas med”. Foto: Philip Naskret/SVT

Elever lär sig ifrågasätta normer

Uppdaterad
Publicerad

Vem räknas som svensk? Får pojkar gråta? Det är frågor som ungdomar från flera Jönköpingsskolor reflekterat runt och som nu resulterat i en utställning.

Skolungdomarna har arbetat med normkritiska perspektiv och normkritisk pedagogik och sedan skapat bilder och konst utifrån perspektiven.

Joanna Isaksson har varit projektledare för Normstorm och hon menar att normkritik är en bra metod för att utveckla kritiskt tänkande.

– Genom att uppmärksamma och ifrågasätta kan man märka om normer är exkluderande och diskriminerande. Efter det kan man utmana dem på olika sätt, säger hon.

Kritik mot maskulinitet

Elever från Stadsgårdsskolan, Junedalsskolan, Per Brahegymnasiet och Fotoskolan Jönköping har deltagit i projektet. Och konsten de skapat kritiserar skiftande samhällsnormer.

Vissa av bilderna tar upp psykisk ohälsa bland unga. Andra vad det innebär att vara svensk. Bland bilderna finns även kritik mot normerna runt maskulinitet.

”Upprätthåller ojämställdhet”

Joanna Isaksson tycker det är intressant att eleverna valt att fokusera på just maskulinitetsnormerna efter debatten kring sexuella trakasserier på offentliga platser i början av året.

– När man pratar genus och jämställdhet så blir det ofta kvinnan som är i fokus. Men jag tycker det är viktigt att prata om normer kring maskulinitet och hur de upprätthåller ojämställdhet, säger hon.

Hur har diskussionerna gått bland eleverna när de jobbat med det här?

– Jag tycker det är lyckat eftersom de fått tolka fritt och börja utifrån sina perspektiv. Det är målet med projektet, säger Joanna Isaksson.

Utställningen pågår på Jönköpings läns museum fram till 12 juni. En del bilder från projektet kommer även ställas ut på Juneporten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.