Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Utländska researrangörer letar nya turistmål

Över 100 researrangörer från 17 länder träffar turistföretag från hela landet när Swedish Workshop arrangeras i Jönköping.
Länet drar nytta av hemmaplan och många av utställarna är från regionen.

Representanter från stora delar av Europa men också från Kina och Indien är på plats för att hitta nya turistmål, i Sverige och Småland. Det är turismorganisationen Visit Sweden som arrangerar Swedish Workshop.

Platsen i år är Jönköping som passar på att visa upp Spira, Elmia och länsmuséet under de två dagarna mässan pågår. Det blir traditionell mässa men också olika aktiviteter som exempelvis speed-dating och middagar.

”Förhoppningar om nya samarbeten”

Smålands Turism är medarrangör och i länet finns stora förväntningar.

– Vi har förhoppningar om nya samarbeten med en stor del av dem som är på plats. Vi ska träffa uppemot 30 resebolag i enskilda samtal och det är sådana som vi inte har någon relation med idag, säger Lena Larsson, vd för Smålands Turism.

Sverige blir ett allt populärare resmål för utländska turister. Redan idag görs 20 miljoner besök i Sverige från utlandet varje år och de utländska turister spenderar runt 96 miljarder kronor i Sverige årligen, enligt Visit Sweden.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer