Leken, och vad som utestänger barn från lek, är centrala teman i ett nytt forskningsprojekt på Luleå tekniska universitet.
– Alla barn har rätt att leka, och det ska finnas en tillgänglighet till exempelvis lekplatser, säger Maria Prellwitz, biträdande professor i arbetsterapi vid Luleå tekniska universitet.
Viktigt med tillgänglighet
– Det kanske skulle funnits någon form av ramp så att alla hade kunnat komma högst upp. Och bättre visuella markeringar på för synskadade.
Tillgänglighet för funktionsnedsatta är en viktig del i det treåriga forskningsprojektet, som omfattar Irland, Skottland, Schweiz och Sverige. Förhoppningen är att ta fram nationella riktlinjer för lekparker. Intervjuer med barn är viktiga pusselbitar.
Hitta lekkamrater
Hon anser att lekparkens viktigaste funktion är att vara en plats för barn att hitta andra barn att leka med.
– Är man ensam på en lekplats som barn så är man där en kort stund. Finns det andra barn att leka med blir det en helt annan sak.
Vad kännetecknar en lekplats där det är lätt för barn att börja leka med varandra?
- Att det finns material att jobba med. Att man måste samarbeta. Gräva i en rabatt eller att skapa saker.