Foto: Arja Kumpula

Bybor kritiska till vägunderhåll

Uppdaterad
Publicerad

Bybor i Pajala kommun som använder väg 880 som går från Kaunisjoensuu till Aarevaara är starkt kritiska till vägens standard och till att inget görs åt problemet.

– Det är massor med stora hål i vägen och när det regnat ser man inte hur djupa de är, säger Arja Kumpula från Kaalamakoski.

Hon berättar vidare att byborna stoppat grenar i ett hål som det numera kallar ”Nya vägmärket”.

Arja berättar att hon vanligtvis kör till jobbet via den nya vägen från Kaunisvaara mot Pajala men att den vägen nu är föremål för underhåll och att hon därför kör väg 880.

– Men även om det blir bättre för mig när den vägen är klar tvingas andra bybor i kommunen att använda den hålbelagda 880-vägen.

Hon säger att Trafikverket lovat asfalt på sträckan.

– Det var flera år sedan men ännu inget har hänt.

Ombyggnaden sjönk när gruvan vände riktning

I samband med att gruvan i Kauinsvaara skulle forsla malm via Finland kom förslag på en rejäl ombyggnad av väg 880 mellan Kaunisjoensuu och Aarevaara. En sträcka på cirka 27 kilometer. Det säger Åke Gusafsson som är åtgärdsplanerare vid Trafikverket.

– Men när gruvan vände riktning mot Svappavaara för malmtransporterna föll ombyggnadsplanerna för 880:an. Vi stoppade projekteringen.

Han säger att vägen fortfarande finns med i en ombyggnadsplanering men att det i första hand gäller sträckan på 10 kilometer från Kaunisjoensuu till Kolari. Men när det kan bli aktuellt är oklart i nuläget.

– Det handlar om när vi får pengar för det och det kan röra sig om tre till fyra år.

Han säger att man också planerar en etapp två på sträckan i framtiden. Då gäller det 9 kilometer från Huuki  till Aarevaara.

– Övriga delar av vägen är rätt OK – den är grusbelagda och klarar den trafik som kör där.

Han vill dock framhålla att väg 880 i väntan på ombyggnation kontinuerlig underhålls för att vara körbar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.