Efter hemtjänstkonkursen: Telefonen går varm

Uppdaterad
Publicerad

Efter att hemtjänstföretaget Din Hemservice i Boden gått i konkurs måste 114 personer senast idag göra ett nytt val av hemtjänstleverantör. Och på Bodens kommun går telefonen varm.

Den 13 juni meddelade det privata hemtjänstföretaget Din Hemservice att företaget försatts i konkurs. Företaget hade ansvar för 114 personers hemtjänstinsatser och senast idag, 27 juni, måste dessa göra ett nytt val.  

Kort om tid

Bodens kommun, som har det yttersta ansvaret för att personer ska få sina hemtjänstinsatser tillgodosedda, har haft bråda dagar då Din Hemservice verksamhet upphör den 14 juli.

Hemtjänsten i Boden

– Det är kort om tid och vi måste säkerställa att de här personerna får den hjälp de har rätt till, säger Nina Jansson, vikarierande chef på biståndsenheten i Boden och fortsätter:

– Många har ringt idag. Men är det så att någon inte hör av sig till oss så kommer vi att kontakta dem. Vi kommer att ordna det här.

Personal sökes

Samtidigt som ett stort antal brukare byter hemtjänstleverantör räknar kommunen med ett ökat rekryteringsbehov av personal och hoppas kunna locka delar av personalstyrkan från Din Hemservice till kommunen.

– Vi kommer att erbjuda anställning efter behov. Vi vet ju ännu inte hur många som väljer kommunen som hemtjänstleverantör, säger Nina Jansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hemtjänsten i Boden

Mer i ämnet