– Den ökade försäljningen överraskade mig. På den här korta tiden har ölförsäljningen gått upp med 20 procent och folk köper long drinks tre gånger mer än förut, berättar försäljningschefen Jyrki Koskinen från livsmedelsaffären Prisma i Torneå.
Priserna höjdes också
Samtidigt passade den finska riksdagen på att höja alkoholskatten. Höjningen är nästan elva procent när det gäller öl och alkoläsk. Men de högre priserna har alltså inte skrämt iväg kunderna.
– På grund av större volymer och åtgång kan vi ha litet lägre priser än det tidigare alkoholmonopolet Alko, säger försäljningschefen Jyrki Koskinen. Vi har även märkt att många från Sverige har besökt oss efter årsskiftet.
Dags att bli europeisk
Kunden Antti Hemminki är positivt inställd till den nya alkohollagstiftningen som klubbades igenom med en klar majoritet i den finska riksdagen innan jul.
– Nog var det dags för Finland att följa efter de andra europeiska länderna. Jag är inte så mycket för öl men när jag vill köpa longdrinks så är det ju praktiskt göra det på samma ställe där jag även handlar min mat, säger han.
Tror inte på ökade alkoholproblem
Kunden Satu Myllymäki är helnykterist men tycker ändå om förändringen.
– Jag gillar att kunden har frihet att handla sina varor var man vill.
Antti Hemminki tror inte heller att problemen ökar med den nya tillgängligheten.
– Redan tidigare har man ju kunnat köpa mellanöl upp till 4,7 procents alkoholhalt i matbutiker. Höjningen till 5,5 procent betyder nog ingenting och de som vill supa ihjäl sig gör det ändå oavsett var det säljs öl och alkoläsk, säger han.