Hör handlaren Sandra om ständiga avbrotten – kunderna får handla på krita

Publicerad

I östra delen av Pajala har internet inte fungerat som det ska. Under sommaren har det vid ett flertal tillfällen inte funnits någon uppkoppling alls.

Flera företagare berättar att de förlorat affärskontrakt på grund av detta. En som är särskilt drabbad är Sandra Kuoppa i Kitkiöjärvi. Hör henne berätta i videoklippet ovan.

Avgrävd kabel

Enligt Telia som äger internetkabeln så är orsaken till driftstörningarna  att en kabel blivit avgrävd ett flertal gånger.

– Vi uppmanar alltid alla som ska göra grävarbeten att titta på en hemsida som heter Ledningskollen där all information om kablar finns, säger Irene Krohn, presschef Telia.

”Man är inte trygg”

Nu visar det sig att även mobil och fast telefoni har haft störningar.

En som har blivit drabbad är Anna Siekas som har behov av hjälp från hemtjänsten.

Problemet är att även om larmet fungerar så nås inte hemtjänst personalen eftersom de har telias mobil abonnemang.

– Man är inte trygg, så visst är man rädd, jag har dåligt hjärta och är beroende av hem tjänsten om jag skulle ramla, jag kommer inte upp själv för jag har dåliga ben, säger Anna Siekkas, Kitkiöjärvi.

Ansvarig

Enligt Irene Krohn har inte Telia något speciellt ansvar för glesbygden, eftersom Telia numera är ett börsnoterat kommersiellt telekombolag som alla andra som finns på marknaden.

– Det är PTS, Post- och telestyrelsen, som är ansvarig som myndighet och det finns en grundläggande lag på vad alla människor ska ha, säger Irene Krohn, presschef Telia.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer