Banan som brukade användas ligger inom militärt område vid det gamla flygfältet i Kalixfors, men den stängdes för det här ändamålet för tiotalet år sedan. För tre år sedan väckte sjukvårdspartisten Dick Vånsjö frågan om en återöppning genom en motion.
Förblir stängd
Nu har Kiruna kommun och fått svar från Fortifikationsverket – banan förblir stängd för halkkörning. Verket anser att ett öppnande skulle annars försvåra för utbildningen av militära förband.
– Jag trodde i min enfald att det här var något vi gemensamt skulle kunna lösa för våra ungdomar i Kiruna. säger Dick Vånsjö (NS).
Behov av stora ytor
Mattias Koskitalo, chef för Malmfältens trafikskola, säger att man visserligen inte behöver en hel landningsbana för att kunna genomföra halkbaneträningen, eller riskutbildning del två som det officiellt heter. Men man behöver tillräckligt stor yta för att kunna manövrera fordonet och någon annan plats än Kalixfors finns inte att tillgå i Kiruna. Det är omkring 350 körskoleelever i Kiruna som varje år måste resa till annan ort för att göra provet.
Samåker med kompisar
Benjamin Persson är mitt uppe i sin utbildning, men han har klarat av halkbaneträningen. Han samåkte med några kompisar till banan i Gällivare, vilket blev en merkostnad och en halv dag i tidspillan.
– Det är ju en bit att åka och hade det funnits en bana i Kiruna hade man ju inte behövt åka alls, säger han.
Vill man – kan man
Dick Vånsjö tänker inte ge upp trots svaret från Fortifikationsverket. Han ska fortsätta försöka locka fram ett annat svar från försvaret.
– Jag ser att det absolut inte är omöjligt för de båda verksamheterna att kunna samsas på samma område. Vill man så går det riktigt bra, säger han.