Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
På skolan i Råneå så gillar eleverna att spela folkmusik. Foto: Joakim Nordlund

I Råneå finns skolan med eget spelmanslag: ”Det är drag i det”

Uppdaterad
Publicerad

I Råneå har elever fått smak för folkmusik. Bland annat har skolan bildat ett eget spelmanslag.

– Det är som drag i det, säger Elin Nordmark, som spelar tramporgel.

Sedan drygt två år tillbaka har skolan ett eget spelmanslag. Riksspelmannen och musikläraren Daniel Nyström lät högstadiets elever prova på att spela folkmusik. Nu har de också hållit ett läger i Råneå där ungdomar från hela Norrbotten var inbjudna.
– I drygt två år har vi haft den här verksamheten med spelmanslaget. Nu är det roligt att kunna bredda litegrann så att även andra ungdomar som inte tillhör spelmanslaget också får vara med, säger Nyström.

Riksspelmän på plats

De fick bästa tänkbara hjälp. På plats fanns också riksspelmannen Peter Öqvist och spelmännen Pieter Cornelisse, Roger Burman och Urban Berggren.
– Man måste kanske lära sig att tycka om den här musikformen. Har man väl fastnat för den är det fantastiskt roligt, säger Peter Öqvist.
Och ungdomarna som kom dit övade in inte mindre än sju nya låtar.

Spelar tramporgel

Elin Nordmark som spelar tramporgel var en av ungdomarna som deltog vid spelningen i Råneå kyrka.
– Jag tycker det är roligt. Det är som ett drag i det, säger hon.
De fick också ta emot mycket beröm av de etablerade spelmännen:
– Det låter jättebra. De är fantastiskt duktiga, ungdomarna, säger Daniel Nyström.

Mer kring kring spelmanslaget i klippet ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer