PR-strategen Ronny Olovsson på bilden som väckt starka känslor. Olovsson är nu ledsen över att reklamfilmen för Pride on Ice väckt sådana ilskna reaktioner. Foto: Reklambyrån Vinter AB

HBTQ-företrädare rasar mot reklamfilm för Pride on Ice

Nu rasar ett antal företrädare för HBTQ-rörelsen mot hur de framställs i en reklamfilm för arrangemanget Pride on Ice – en kampanj som RFSL står bakom. En av huvudtalarna har bestämt sig för att hoppa av.

Det är reklambyrån Vinter i Luleå  som har tagit på sig uppdraget att marknadsföra Pride on Ice åt RFSL. I samband med det  gjordes en reklamfilm som lades ut på Facebook.

I filmen, som nu är bortplockad, syns företagets PR-strateg, Ronny Olovsson, dressad på ett sätt som uppfattas stärka nidbilden av människor som är HBTQ-personer. Han är klädd i  regnbågens alla färger med en fjäderskrud på huvudet.

– Filmen är självklart bortplockad. Eftersom den väckt negativa reaktioner så fungerar den inte, säger Ronny Olovsson.

”Förstäker inte mångfalden utan enfalden”

Mió Evanne, en profil inom HBTQ-rörelsen har skrivit ett blogginlägg där han upprörs över marknadsföringen som han tycker är fördomsfull och han har nu tackat nej till inbjudan att tala på Pride on Ice.

”En nutida reklamfilm hade gärna fått förstärka mångfalden istället för enfalden.”

”Motbjudande”

Även HBTQ-företrädaren Linda Moestam, skriver i ett ldebattinlägg på Facebook att Luleå Pride inte får framställlas som ett kommersiellt jippo.

”Att Vinter marknadsför ett prideevent genom att människor som inte tillhör målgruppen klär ut sig i regnbågens färger för att få fler att klä upp sig (eller klä ut sig?) är motbjudande”.

– Jag är jätteledsen att det blev så här. Jag är inte fienden utan en av de som valt att stötta arrangemanget, säger Ronny Olovsson.

Han är aningen förvånad över reaktionerna.

– Det kanske var naivt men vi tänkte inte ens tanken att filmen skulle uppfattas som ett förlöjligande, säger Ronny Olovsson.

Detta betyder HBTQ:

Visa

H=Homosexuell

B=Bisexuell

T=Transsexuell

Q=Queer (avvikande)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer